Otvaranje firme u Srbiji

Otvaranje firme u Srbiji je relativno jednostavan i brz proces. Međutim, pre nego što predate zahtev za registraciju, neophodno je da donesete izuzetno važne odluke. Time ćete postići dve bitne stvari: smanjiti neizvesnost i povećati šansu da vaš biznis uspešno posluje godinama.

Kako se radi i koliko traje registracija firme u APR? Koliko će iznositi porez? Da li treba da budete u sistemu PDV-a i e fiskalizacije? Koju pravnu formu da odaberete: DOO ili preduzetnik? Kako da preuzmete poresko rešenje nakon osnivanja?

U nastavku teksta je sve što treba da znate kako bi vaše poslovanje bilo uspešno, a proces registracije prošao u najboljem redu.

Otvaranje firme u Srbiji: DOO ili preduzetnik?

Dve najčešće pravne forme firmi u Srbiji su društvo sa ograničenom odgovornošću (DOO) i preduzetnička radnja. Iako se izbor između ovih opcija najčešće svodi na upoređivanje visine poreskih obaveza, uvek je potrebno sagledati širu sliku.

Preduzetnik samostalno obavlja svoju delatnost i za eventualne gubitke odgovara celokupnom ličnom imovinom. On može da vodi poslovne knjige ili da plaća poreze i doprinose u fiksnom, unapred poznatom iznosu (preduzetnik paušalac).

Ipak, ne mogu sve delatnosti biti paušalno oporezovane. Npr. reklamiranje i istraživanje tržišta, trgovina na veliko i malo, poslovi poreskog savetovanja, knjigovodstveni i revizorski poslovi ne mogu biti paušalno oporezovani.

Forma preduzetnika paušalca je pogodna za manje obime poslovanja, budući da postoji definisan limit prihoda. Ukupni prihodi ostvareni u kalendarskoj godini ne bi trebalo da pređu šest miliona dinara, dok ukupni prihodi u 365 dana ne bi trebalo da budu veći od osam miliona dinara.

Kada se vrši otvaranje firme d.o.o.  moguća su partnerstva više fizičkih i pravnih lica. U slučaju stečaja ili likvidacije, samo jedan član DOO odgovara svojom ličnom imovinom, dok ostali odgovaraju samo do visine svojih uloga. DOO može da ima i samo jednog klijenta, dok preduzetnik mora da prođe test samostalnosti.

Uslovi za otvaranje firme u Srbiji

Specijalni uslovi za otvaranje firme u Srbiji postoje samo za specifične delatnosti za koje je potrebna posebna dozvola nadležnog organa. Takve delatnosti su: taksi prevoz, firme za domaći ili međunarodni transport putnika, stomatološka ordinacija ili medicinska ustanova, ali i poslovanje:

  • Kriptovalutama
  • Nekretninama
  • Platne institucije
  • Investicioni fondovi
  • Aktivnosti brokera i dilera
  • Advokatske kancelarije

Registracija firme u APR/online

Registracija firme u APR (Agenciji za privredne registre) traje do pet radnih dana. Prvi korak za osnivanje firme u Srbiji je predaja dokumentacije. Ona se razlikuje u zavisnosti od izabrane pravne forme. Prilikom predaje zahteva dobićete potvrdu sa BP brojem putem kog možete pratiti status predmeta.

Na samom početku neophodno je popuniti Registracionu prijavu, a pre toga definisati:

#1 Naziv firme

 Poslovno ime obavezno sadrži:

  • naziv – različit od postojećih firmi
  • pravnu formu (a.d. preduzetnik, d.o.o. i slično) i
  • mesto sedišta društva

Naziv firme može da bude na srpskom ili stranom jeziku. U slučaju da želite da u nazivu imate reč „Srbija”, oznaku SRB ili naziv teritorije biće vam potrebna specijalna dozvola.

Dobar izbor predstavlja jasno i lako pamtljivo ime, koje se lako izgovara. Proveru da li je poslovno ime slobodno možete izvršiti putem APR pretrage.

#2 Šifra delatnosti

Ako želite da budete preduzetnik paušalac, izbor šifre delatnosti je od velike važnosti jer će odrediti visinu poreza i doprinosa. Najlakše ćete je naći ukoliko u pretrazi Uredbe o klasifikaciji delatnosti  unesete čime želite da se bavite.

Vodite računa da se neka delatnost može svrstati pod dve šifre. Zato pažljivo utvrdite koja od njih najbliže opisuje ono čime ćete se baviti i šta će vam donositi najviše prihoda.

Da vas poresko rešenje ne bi iznenadilo iznosom, važno je da znate koliko će iznositi porezi i doprinosi. To možete saznati uz pomoć poreskog kalkulatora.

Po dobijanju rešenja iz APR-a, Poreska uprava će vam, zahvaljujući jednošalterskom sistemu, dostaviti Poresko rešenje kroz aplikaciju E-porezi. Ovo u praksi znači da samo treba da instalirate aplikaciju na svom računaru i nema potrebe da idete od jednog do drugog šaltera.

Takođe, specijalizovana agencija za otvranje firme u Srbiji čitav proces registracije može završiti u vaše ime, po relativno povoljnoj ceni.

#3 Potrebna dokumenta

Za otvaranje preduzetnika potrebno je priložiti:

  • Lični dokument na uvid
  • Potvrdu o uplati naknade
  • Registracionu prijavu sa sajta APR-a

Ukoliko imate čitač kartice, elektronski sertifikat i odgovarajuću platnu karticu, čitav proces je moguće završiti i online, preko sajta APR-a. Druga opcija je odlazak u APR, na adresu Brankova 25 u Beogradu. Otvoreno je oko 20 šaltera i gotovo sigurno nećete čekati duže od 10-ak minuta.

Za osnivanje DOO:

Registracija DOO vrši se isključivo u elektronskoj formi. Osim popunjavanja elektronske prijave, potrebno je dostaviti:

  • Osnivački akt DOO
  • Dokaz o identitetu članova društva
  • Odluka o imenovanju zastupnika, ako to lice već nije određen osnivačkim aktom
  • Potvrda ili procena vrednosti uloga i
  • Potvrda o uplati naknade

Otvaranje firme u Srbiji za strance

Za strane državljane i otvaranje firme u Srbiji, važe gotovo ista pravila kao i za domaće stanovništvo. Statistika kaže da je svaki deveti vlasnik preduzeća koje posluje u Srbiji stranac. Među njima prednjače Rusi, Amerikanci, Nemci i Švajcarci.

Stranci su najbrojniji u IT sektoru. Prema podacima Privredne komore Srbije, od oko 7.700 kompanija iz IT sektora, oko 2.000 ih je sa većinskim stranim kapitalom. Takođe, mnoge velike kompanije su se odlučile za otvaranje ćerke firme u Srbiji.   

Otvaranje firme u Srbiji – pomoć države

U slučaju da ste nezaposleni, a želite da pokrenete svoj biznis, subvencija Nacionalne službe za zapošljavanje vas može podržati u toj odluci. Radi se o bespovratnim sredstvima koja će vam obezbediti siguran početak poslovanja. Takođe, ova pomoć države će vas osloboditi brige oko plaćanja dažbina prvih meseci.

Vaša jedina obaveza je da prvih godinu dana  uredno izmirujete svoje poreze i doprinose, i obavljate onu šifru delatnosti koju ste registrovali. Proces selekcije se vrši na osnovu biznis plana, a otvaranje pravnog lica obavljate tek nakon što prođete konkurs.

E fiskalizacija: Da li vam treba fiskalna kasa?

Ostaje samo još da vidite da li vam treba fiskalni uređaj, odnosno fiskalna kasa. Zakon propisuje da se obveznikom fiskalizacije smatra svaki obveznik poreza na prihode od samostalne delatnosti i obveznik poreza na dobit koji vrši promet na malo.

To znači da svaki promet dobara i usluga u maloprodajnim objektima, kao i prodaja fizičkim licima mora biti evidentiram putem fiskalnog uređaja. Od ovog pravila postoje izuzeci i oni su definisani posebnom Uredbom.

Obveznik fiskalizacije treba da podnese prijavu Poreskoj upravi, preuzme bezbednosni element i izabere fiskalni uređaj koji odgovara njegovim potrebama. Zvuči komplikovano, ali ne mora da bude.

Uz RaLink fiskalnu kasu dobijate vrhunsku tehničku podršku i po oceni naših zadovoljnih klijenata – najbolji odnos cene i kvaliteta. Uz to, čitav proces e-fisklaizacije radimo umesto vas i to potpuno besplatno, stručno, brzo i posvećeno.

Kontaktirajte nas već danas kako bismo vam predložili najbolja, personalizovana rešenja i fiskalne kase u skladu s vašim potrebama.

Drugi blogovi